انتخابات

سخنگوی قوه قضائیه گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد فرشهای نفیس کاخ سعد آباد به سرقت نرفته و تعدادی از این فرش‌ها در دیگر مجموعه‌های دولتی کشف و شناسایی شده است.

کشف تعدادی از فرش‌های مفقود شده کاخ سعد آباد/ با بی‌اخلاقی انتخاباتی برخورد می‌شود

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا گفت: در راستای توسعه دیپلماسی قضایی هدفگذاری دستگاه قضا این بوده که بتواند روابط حقوقی و قضایی خود را با کشورهای همسایه و دوست به موازات توسعه روابط سیاسی و قضایی توسعه دهد.

وی افزود: در همین راستان در ماه های اخیر شاهد این هستیم که فعالیت های قضایی در سطح بین‌المللی رو به افزایش بوده و در هفته های اخیر سه هیئت قضایی به کشورهای مختلف اعزام شده و یا در آستانه اعزام هستند و علاوه براین همین امروز  حجت الاسلام اژه‌ای رئیس قوه به کشور قطر خواهند داشت و قرار است با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و رایزنی کنند.

دولت‌های مستقل اجازه تداوم جنایت در غزه را ندهند

اصغر جهانگیر با بیان اینکه یکی از مسائل مهم برای ما در سطح بین‌المللی محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی است، اضافه کرد:  امیدواریم با فرصت‌های بین المللی که بوجود می‌آید و با همکاری دول مختلف حمایت بیشتری از ملت فلسطین را در دستور کار قرار گیرد و بتوانیم نهادهای بین المللی را وادار کنیم واکنش مناسبی به این جنابات نشان دهند.

سخنگوی دستگاه عدلیه اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد جنایت هولناک دیگری توسط ارتش این رژیم اشغالگر در اردوگاه نصیرات بودیم و یک گروه نظامی با پوشش آزادی چند گروگان مبادرت به قتل عام صدها کودک و زن و مرد بی دفاع شدند به نحوی که جهان متأثر شد و دیدیم که مردم و آزاد اندیشان جهان به صورت خودجوش این جنایت را محکوم کردند.

وی افزود: امیدواریم دولت‌های مستقل بی تفاوت نمانند و با استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی این جنایات را محکوم و پیگیری کنند و اجازه استمرار آن را ندهند.

درخواست آزادی روزنامه نگار بازداشت شده ایرانی در فرانسه

وی به استفاده ابزاری از حقوق بشر و برخوردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر توسط کشورهای غربی اشاره کرد و یادآور شد: اخیراً یکی از روزنامه نگاران کشورمان به دلایل واهی توسط دولت فرانسه بازداشت شده است که ما به عنوان دستگاه قضا نسبت به همه شهروندان و حقوق آنها حساسیت ویژه داریم و قاطعانه تقاضای آزادی بی‌قید و شرط این شهروند ایرانی را از دولت فرانسه داریم.

رصد اخلاقی رفتار نامزدها در قوه قضائیه و شورای نگهبان

اصغر جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص برخوورد دستگاه قضا با بی اخلاقی‌های انتخاباتی با تأکید بر اینکه در اجرای دقیق منویات رهبری مبنی بر رعایت اخلاق انتخاباتی توسط همه کسانی که در این عرصه حضور دارند قوه ستادهای پیگیری تخلفات انتخاباتی را فعال کرده است، گفت: با هدف پیشگیری و باز داندگی  در این ستادها اظهارات نامزدها و افراد منتسب به آنها بررسی می شود و چنانچه بی‌اخلاقی انتخاباتی مشاهده شود ابتدا با تذکر و انذار تلاش می‌شود تا این وریه اصلاح و جبران شود و چنانچه تداوم تخلف رخ دهد طبق قانون برخورد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه شورای نگهبان هم در این مرحله رصد اخلاقی رفتار نامزدها را در دستور دارد و در صورت تخلف و بی‌اخلاقی اقدام قانونی لازم را در حیطه اختبارات و خمسئولیت خود انجام می دهد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد نحوه برخورد با جانبداری و حمایت مسئولان دولتی از نامزدها هم با یادآوری اینکه شورای نگهبان در این خصوص مسئولیت دارد و رصد و بررسی و نظارت لازم را انجام می‌دهد، گفت: علاوه بر شورای نگهبان ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات هم مسئله را بررسی و مسئولیت هایی را برای دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرسی و ضابطین معین کرده و بر همین اسای اگر آنها مشاهده کنند در جایی جانبداری از سوی دستگاه ها و مقامات دولتی صورت می‌گیرد یا از اموال دولتی برای نامزدیاستفاده می‌شود، اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت و نتیجه را به ستاد پیشیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی گزارش خواهند داد.

مرز نقد و تخریب رسانه‌ها در ایام انتخابات

جهانگیر در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه قوه قضائیه مرز نقد و تبلیغ را چه می‌داند و آیا رسانه‌ها می‌توانند عملکرد نامزدها را بدون دغدغه نقد کنند، گفت: انتشار هر نوع مطلبی که حاوی توهین و هتک حرمت باشد، ممنوع و در قانون جرم تلقی شده و مجازات دارد.

وی با بیان اینکه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در قوانین جرم انگاری شده است، گفت: زمانی که صحبت از نقد می‌کنیم یعنی قصد اصلاح و سازندگی داریم و زمانی که صحبت از تخریب می‌کنیم از ابتدا انگیزه‌های غیراصلاحی و مخربانه مشهود است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تخریب با اهداف خاص حزبی، جناحی و فردی صورت می‌گیرد که کاملاً قابل رصد و شناسایی است. دستگاه قضائی بنابر وظیفه ذاتی خود با کسانی که هتک حرمت و توهین کنند و نتیجه آن نشر اکاذیب یا تشویش اذهان شود برخورد قانونی لازم را خواهد داشت.

جهانگیر گفت: اما به طور کلی دستگاه قضائی از نقدهای سازنده حمایت و خود نیز در این زمینه پیشتاز بوده است؛ دستگاه قضائی برای اولین بار در سند تحول قضائی جشنواره نقدهای برتر را در مورد قوه قضائیه داشته و از کسانی که نقد سازنده داشته‌اند تقدیر کرده است. مطمئناً اگر در مورد بقیه مجموعه‌های کشور نیز نقدهای سازنده باشد نه تنها برخوردی نخواهد کرد بلکه از آن حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

کشف تعدادی از فرش‌های گم‌شده کاخ سعد آباد در ادارات دیگر دولتی

سخنگوی عدلیه در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص آخرین اطلاعات و وضعیت پرونده موسوم یه سرقت فرشهای کاخ سعد آبادو اینکه محل این فرشهای نفیس کشف شده یا نه با بیان اینکه در این خصوص پرونده ای تشکیل و از تعدادی افراد نیز به عنوان مطلع احضار و از آنها تحقیقات به عمل آمده گفت: تعدادی از فرش‌هایی که مدعی بودند سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و این نشان دهنده اینست که احتمالا سرقتی رخ نداد و حداکثر می‌توان گفت بدون رعایت ضوابط قانونی و با سهل انگاری این فرشها به محل‌ها و دوایر دیگر دولتی ارسال شده که شائبه سرقت بوجود آورده است.

اصغر جهانگیر با ابراز امیدواری برای کشف و شناسایی مابقی این فرشها  اظهار داشت: البته در این خصوص هم پرونده قضایی پیگیری می‌شود تا اگر جرمی رخ داده، با آن  برخورد شود و اگر هم سهل انگاری صورت گرفته باشد که بررسی‌ها تا کنون این را نشان می‌دهد با آن به نحو مقتضی برخورد شود.

تشکیل دادگاه های صلح پس از هفته قوه قضائیه

این مقام دستگاه قضا در باره زمان تشکبل محاکن صلح هم با یادآوری اینکه تطق قانون قوه قضائیه تا هفتم اذرماه برای ایجاد این محاکمفرصت دارد، گفت: دایر کردن این محاکم نیازمندمقدماتی است که در دست اقدام است از جمله آیین نامه تسشکیل این دادگاه ها تدوین شده است اما الزامات و مقدمات تشکیل این دادکاه ها در استانهای مختلف متفاوت است و این امر کار را زمانبر کرده.

جهانگیر اظهار داشت: امیدواریم پس از هفته قوه قضائیه به تدریج شاهد تشکیل شعب دادگاه‌های صلح باشیم که در قانون برای آنها ۳۰ نوع صلاحیت پیش بینی شده و البته در کنار این محاکم حداقل یک شورای حل اختلاف ایجاد خواهد شد.

کشف اموالی از مالک کورش کمپانی در داخل و خارج

جهانگیر در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی با مردم عزیز مراقبت کنند پولشان را بی جهت در اختیار اشخاصی که نمی‌شناسند قرار ندهند، گفت:دستگاه قضائی همواره تاکیدش بر این بوده در جایی که مردم ضرر کردند و یک جریان کلاهبرداری اعم از سازمان یافته یا فردی رخ داد، حقوق مردم را استیفا کند و آن را برگرداند.

وی افزود: معمولاً کسانی که به صورت سازمان یافته و هدفمند نسبت به بردن پول مردم اقدام می‌کنند وقتی موضوع به دستگاه قضائی کشیده می‌شود معمولاً اموالی که از فرد به دست می‌آید، تکافوی لازم را برای جبران مالباختگان نمی‌کند لذا دستگاه قضای به چه نحو می‌تواند حقوق مالباختگان از میزان مال کشف شده را بدهد که در این زمینه روش های‌مختلفی وجود دارد.

جهانگیر گفت: در خصوص پرونده کوروش کمپانی ۷۱۰۰ شاکی با مطالبه ۲۰۰ میلیارد تومان شکایات خود را تقدیم دادسرا کردند و دادستان تهران دستور دادند از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده شود تا در همین مرحله با شناسایی اموال و فروش آنها بتوان حقوق مالباختگان را تأمین کرد.

وی گفت: املاکی از متهم در اصفهان شناسایی شده و تعدادی خودروی مدل بالا در کیش و تعدادی خودرو در امارات شناسایی و توقیف شده است و از طریق مراجع بین المللی و اینترپل نسبت به شناسایی و دستگیری متهم اقدام شده تا به کشور بازگردانده شود. دستگاه قضائی با حساسیت ویژه موضوع را دنبال می‌کند.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

جهانگیر  در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی گفت: در این پرونده، ۱۹ نفر از متهمان به اتهام سرقت و تحصیل مال نامشروع تحت تعقیب قرار گرفتند و کیفرخواست صادر شد. کارشناسی‌های متعدد که باید انجام می‌شد یکی از دلایل طولانی شدن این پرونده، بود. بحث راستی آزمایی در خصوص ادعاها در مورد مالباختگان هم باید انجام می‌شد و اساساً مدارک لازم برای ادعاهای مالباختگان وجود نداشت و باید راستی آزمایی می‌شد و این کار صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه یک طرف این پرونده بانک ملی بود، بانک مصوبه‌ای را برای مصالحه با مالباختگان داشت و باید به تصویب دادگستری می‌رسید و این کار انجام و مواردش بررسی شد.

جهانگیر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته با ۱۴۵ نفر از مالباختگان، تسویه حساب شده و وجوه خود را دریافت کردند و بانک به قائم مقامی مالباختگان برای ۵ نفر باقی مانده شاکی، پیگیر وصول مطالبات است و دنبال می‌شود. اکنون پرونده در دادگاه کیفری یک در حال رسیدگی است.

تحقیات در مرود حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ادامه دارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه پرونده‌ای در خصوص سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در سازمان قضائی نیروهای مسلح تشکیل شده است، اظهار داشت: ضابطین در حال جمع آوری ادله و گزارشات نهایی هستند به محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضائی، پرونده با همه ابعاد پیگیری خواهد شد و در وقت مقرر اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

صدور کیفر خواست برای ۸ نفر از متهمان یک شبکه قاچاق دارو 

جهانگیر در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده مربوط به دستگیری افراد مرتبط با شبکه قاچاق دارو گفت: دستگاه قضائی نسبت به کالاهای سلامت‌محور به‌ویژه دارو حساس است؛ چرا که این اقلام با جان مردم مرتبط است. باید به نحوی عمل شود که اخلالی در نظام دارویی کشور ایجاد نشود و با مُخلین این حوزه برخورد قانونی صورت گیرد.

وی گفت: تا کنون برای ۸ نفر از متهمان کیفرخواست صادر و پرونده آن‌ها به دادگاه ارسال شده و در مرحله پیگیری مسائلی است که به دادگاه گزارش شده است و در وقت مقتضی اطلاعات تکمیلی در مورد پرونده اعلام می‌شود.

جهانگیر بیان داشت: البته این نکته هم باید در نظر داشت اگرچه در خبر به‌عنوان شبکه سازمان یافته معرفی شده است اما حجم فعالیت این شبکه به قدری نبوده که منجر به نگرانی مردم شود. یک شبکه با کار حداقلی به جعل فاکتور اقدام می‌کرده است که با اقدام به موقع دادستانی از فعالیت آنها جلوگیری شده است. در حوزه سلامت و داور همه دستگاه‌ها از جمله دولتی و قضائی کوشش می‌کنند تا از طریق جعل اسناد سلامت مردم به خطر نیفتد.

کلاهبرداری ۳۳۶ میلیاردی یک موبایل فروش دیگر

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت بازداشت مالک موبایل موسوی اظهارداشت: فرد مورد اشاره با تبلیغات در فضای مجازی و واقعی، قریب به ۶۸۸ میلیارد تومان از مشتریان دریافت کرده است.

وی بیان داشت: او به ایفای ۳۵۲ میلیارد تومان از تعهداتش اقدام کرده است اما ۳۳۶ میلیارد تومان از تعهداتش را نتوانسته ایفا کند ۵۱۸ شکایت علیه نام‌برده صورت گرفته و متهم اصلی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.